torsdag 2. juni 2011

Senere utviklingstrekk i store bedrifters organisering. "Japansk" modell

Den amerikanske ledelsesteoretikeren William G. Ouchi (født 1943) argumenterte med utgangspunkt i japanske selskaper for at en byråkratisk hierarkisk ledelsesmodell hadde klare begrensninger. Den var rigid, lite fleksibel og trakk de ansatte for lite med. Ouchi pekte på en annen type autoritet som han kalte klan. Den bygger på at grupper har nære personlige forbindelser med og tillit til hverandre, noe han mente var mer effektivt enn rene byråkratiske organisasjonsformer.

De to-tre siste tiår har man igjen sett nye innovasjoner i ledelse av storbedrifter. På 1960- og 1970-tallet var konglomeratene spesielt framtredende, dvs. selskaper som drev med mange forskjellige aktiviteter (diversifisering,) som ikke hadde så mye med hverandre å gjøre.

På 1980-tallet konsentrerte bedriftene seg mer om sin kjernevirksomhet og drev tjenesteutsetting (outsourcing) av andre oppgaver. Bedriften endret ofte sitt forhold til kunder og leverandører i retning av mer langsiktige og forpliktende partnerskap. Man har også kvittet seg med mange nivåer av ledelse, og søkt å gi linjeledelsen større autoritet og ansvar.

Det har også skjedd en forbedring av informasjons- og kontrollsystemer, og av kommunikasjon på tvers av bedriftene og ikke bare oppover og nedover i hierarkiet. Økt konkurranse og ny teknologi har også bidratt til å fremme disse endringene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar