fredag 3. juni 2011

Innovative og effektive bedrifter

Statisk (kortsiktig) effektive bedrifter er gode til å produsere et bestemt produkt på en bestemt måte, men ikke nødvendigvis effektive på lengre sikt. En dynamisk effektiv bedrift på lang sikt, må også være kreativ og innovativ. Det er flere grunner til dette. Mange produkter har en bestemt livssyklus. Etter en introduksjons- og oppgangsfase, går det til slutt nedover med salget, og da er det vanskelig å opprettholde veksten og utviklingen av bedriften. En måte er riktignok å finne nye markeder, utkonkurrere eller kjøpe opp andre bedrifter som leverer det samme produktet, men dette kan være særdeles vanskelig. Da kan det være bedre å søke å finne på noe nytt, altså satse på innovasjon.

Det å være både effektiv og innovativ på samme tid er likevel en utfordring for mange bedrifter. I forrige studieenhet ble det nevnt at opportunisme hos ledelsen, og mangel på informasjon om driften fra eiernes side, kunne føre til et prinsipal–agent-problem. Dette kommer også sterkt inn når det gjelder innovative og utforskende bedrifter. Den utforskende virksomheten er et langsiktig prosjekt som ikke gir avkastning i dag. Det kan være vanskelig å vurdere om det er et langsiktig prosjekt som vil bli lønnsomt til slutt. Da kan det være mer attraktivt for en leder å legge vekt på å jobbe for kortsiktig profitt, enn for en mer usikker inntjening på lang sikt.

Effektivitet og innovasjon er likevel ikke gjensidig utelukkende i etablerte bedrifter. Det har ofte vist seg at når det gjelder etablerte bedrifter, så er de som har klart å balansere effektivitet og kreativitet som har lykkes best med innovasjoner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar