torsdag 2. juni 2011

Et rammeverk for etisk arbeid

Hovedframgangsmåten er å ta utgangspunkt i ulike etiske perspektiver, og anvende disse på den spesifikke situasjonen som vi skal studere. Følgende forhold bør tas hensyn til:

1. Gjenkjenne et etisk spørsmål
Finne ut om det er noe galt, i forhold til personer eller grupper? Kan sitasjonen være skadelig for samfunnet? Går disse problemene ut over det juridiske eller institusjonelle? Har det å gjøre med respekt for folks verdighet, grunnleggende rettigheter og håp om en bedre framtid å gjøre?

2. Innhente fakta i saken
Hva er de relevante fakta? Hva er ukjent? Hvilke individer eller grupper har spesielle interesser eller behov i denne saken?

3. Evaluere saken ut fra de ulike etiske prinsipper
Poenget er å belyse den fra ulike ståsteder, ikke å finne om ett prinsipp er bedre enn de andre.

- De utilitaristiske tilnærmingene vil se på hvilke løsninger som kan gi størst nytte eller minst skade for samfunnet. Du bør prøve å tenke over hvordan ulike hensyn kan veies mot hverandre, og i hvilken grad en nyttetilnærming vil gå ut over hensynet til rettigheter og rettferdighet.

- Rettighetstilnærming ser spesielt på om juridiske og moralske rettigheter blir overholdt. Når det gjelder moralske rettigheter, kan for eksempel Kants etikk være relevant. Andre spørsmål er i hvilke grad positive eller negative rettigheter kan anses som aktuelle? Du må også finne ut om kontraktsmessige rettigheter er involvert.

- Saken kan også ses ut fra en rettferdighetstilnærming. Du kan finne ut om hvilke type rettferdighet som ville være forenlig med din løsning, for eksempel egalitarisme, kapitalistisk, sosialistisk, libertariansk eller Rawls sitt rettferdighetsprinsipp?

- Det kan også være aktuelt å se saken ut fra en omsorgstilnærming. Hvilken løsning ville best hjelpe alle i å delta mer fullt og helt i det livet vi deler med andre nært oss i samfunnet?

- Du kan også evaluere løsningen ut fra en dydsetikk. Hva slags dyder eller mangel på sådanne ser ut til ligge bak aktørens handlinger. Er det strukturelle forhold som kan gi uheldige effekter på adferden?

4. Ta en avgjørelse og teste den
Gitt alle alternativer, hvilken av disse tilnærmingene er det best å ta? Om du fortalte noen du respekterte om hvorfor du valgte ditt alternativ, hva ville personen si? Om du skulle forklare deg på TV, ville du være komfortabel med dette?

5. Handle og reflektere over avgjørelsen senere
Nå må du implementere handlingen. Hvorfor gikk det som det gikk for alle? Om du ville handlet om igjen, hva ville du da gjøre?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar