onsdag 25. mai 2011

Bedriftens omgivelser

Du har sikkert allerede skjønt at bedriften ikke er et lukket system, men opererer innenfor ulike rammer eller omgivelser, jf. figur 2 nedenfor. Hva slags ytre rammer den må fprhodle seg til kan du lese mer om her:


For det første må den forholde seg til de politiske og institusjonelle forhold i samfunnet. Den påvirkes av lover og regler, av uformelle normer og mer generelt av samfunnets kulturelle oppfatninger. Områder hvor man har sett dette tydelig de senere tiår, er miljø- og ressursproblematikk og etiske spørsmål og dilemmaer, gjerne sammenfattet under betegnelsen bedriftens samfunnsansvar eller Corporate Social Responsibility (CSR). Dette problemfeltet er noe som vi skal legge stor vekt på i dette kurset, og det blir behandlet i de to neste studieenhetene. Gjennom den obligatoriske innleveringsoppgaven til kurset, vil du også få trening i å formulere deg skriftlig omkring etiske problemstillinger.
Bedrifter påvirkes også av teknologi, tilgang på ressurser og næringsstrukturen i landet. I dag opererer også stadig flere bedrifter internasjonalt. I de ulike land kan lovverk, tradisjoner og kultur være forskjellig, noe som gjør at omgivelsene kan bli enda mer komplekse og vanskelige å forholde seg til. Når bedriften opererer i flere land, påvirkes den også av valutakurser, og av regler for internasjonal handel.
De aktørene som påvirker bedriftene er banker og andre finansinstitusjoner, leverandører, kunder og andre bedrifter i kraft av å være konkurrenter eller samarbeidspartnere. Bedriftens skjebne kan også være påvirket av byråkrater innen offentlig forvaltning, av dommere og advokater, av politikere i ulike land og journalister i mediene. Disse aktørene vil på ulike måter være med på å bestemme mulighetene til og begrensningene for bedriften når det gjelder å oppnå sine mål.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar