søndag 27. november 2011

CSR "i sin alminnelighet"

Test av bloggen ( har hatt litt problemer med å få lagt inn innlegg)

CSR i dag ser vi gjerne som motivert av tre ting:
- filantropi ( hjelpe noen som trenger det/ gi til et godt formål) 
- sikre seg mot å bli uthengt i mediene og andre steder for å være miljøsvin,  underbetale eller behandle arbeiderne dårlig etc.
-kilde lønnsomhet, for eksempel ved å tilby miljøvennlige produkter som kundene vil ha.     

Noen forskere mener at dagens CSR kan knyttes til et stakeholderperspektiv på bedriften (se det)

Tidligere var nok  gjerne filantropi og en mer paternalistisk ( og maternalistisk !) holdning fra bedriften sin side mer utbredt. Det uheldige med dette (sett fra arbeidernes side)  at de ble veldig avhengig av bedriftens " omsorg"  og mistet da noe av sin frihet, jf. Pullman byen utenfor Chicago på slutten av 1800-tallet.  

Og for å gjengi den berømte amerikaneren Benjamin Franklin litt upresist.  "Gir man opp noen av sin frihet for å oppnå økt trygghet, vil man på sikt kunne miste begge deler... "      

Samfunnsansvaret  "i sin alminnelighet" er et så upresist begrep at jeg vet ikke om jeg tør definere det.  Er dette begrepet brukt i pensum - kan dere ivrige studenter sjekke det opp for meg:)  

1 kommentar:

  1. "i sin alminnelighet" er det som er satt opp som kunnskapsmål for temaet CSR. hvis det kommer på eksamen så håper jeg det blir definert på en annen måte.

    ellers var det herlig at du her tok en kort oppsumering av CSR, takk skal du ha!

    SvarSlett