mandag 10. november 2014

OLI modellen - crash kurs

Den såkalte OLI- modellen gir en trestegs forklaring på hvorfor et selskap med fordel kan etablere seg i andre land ( dvs. foreta en direkte utenlandsinvesteringer (DUI), og blir dermed multinasjonale/ globale selskaper ( MNS) 

Første steg (O) er å undersøke om ditt selskap  har noen eierskapsfortrinn  (pga. stordrift, ledelsessystemer, gunstig tilgang til råvarer, patenter etc.)

*Hvis nei til det, bør det holde seg til hjemmemarkedet. 

*Dersom den har eierskapsfortrinn,

Det andre steg (L) er å undersøke om det også kan være lokaliseringsfortrinn (komme innenfor tollmurer, dra godt av subsidier, billig arbeidskraft etc. i det andre landet ).

*Hvis nei til det, bør det velge å eksportere fra hjemlandet.

*Hvis det også er lokaliseringsfortrinn, bør det

*enten la andre selge sine produkter på lisens
*
eller  etablere seg selv i det andre landet.

Det tredje steg (I)  er å avgjøre om det også finnes internaliseringsfortrinn (I), dvs. om det kan bli mest fordelaktig/ lønnsomt å etablere sin egen virksomhet i det andre landet framfor å la seg representere av andre.

*Hvis nei, bør den velge lisensiering

* Hvis ja, dvs. hierarkikostnadene ved å ha egen virksomhet i utlandet antas å være lavere enn transaksjonskostnadene ved å benytte andre i markedet,  bør det etablere seg i utlandet og dermed ta steget helt ut og bli multinasjonal. Da har det skjedd en direkte utenlandsinvestering (DUI).              

1 kommentar:

  1. Kunne du skrevet litt om egeninteressens problem, og de ni løsningene, får ikke helt taket på det kapitelet,

    SvarSlett